vrijdag 7 februari 2014

PUBLIEK MEDIA-AKKOORD: BELLEN BLAZEN

De publieke omroepen – omroepverenigingen, NOS en NTR – hebben een akkoord gesloten genaamd Publiek Media-Akkoord 2016-2020. Wat dat precies inhoudt wordt ook na herlezing niet helemaal duidelijk. Zo staat er dat de omroepen het kloppend hart zijn van de publieke omroep, dat de omroepen grootleveranciers zijn van het programma-aanbod en dat zij een breed gevarieerd en pluriform programma-aanbod brengen. En als klap op de vuurpijl: de omroepen geven mensen en organisaties toegang tot het publieke domein in de media.

Er had ook kunnen staan: De doelstelling is het optimaal bedienen van onze kijkers en gebruikers van interactieve media en adverteerders door het aanbieden van hoogwaardige en onderscheidende programmering en services. Maar dit is de mission statement van RTL Nederland.

Het publiek media-akkoord is een partijtje bellen blazen dat volkomen voorbij gaat aan het gegeven dat de wereld sinds de oprichting van de omroepverenigingen in de jaren 20 van de vorige eeuw nogal is veranderd. Een eindeloze hoeveelheid informatie is nu op een eindeloze hoeveelheid manieren beschikbaar.

Dus had dit akkoord helderheid moeten bieden over de volgende vragen: Wat is het onderscheidende van de publieke omroep? Wat zijn de kerntaken? Welke keuzes worden er gemaakt in een tijd van bezuinigingen? Wat maakt eigenlijk de publieke omroep onmisbaar?

Wat heerlijk moet dat zijn. Je bent een bedreigde diersoort en je weet niet dat je bedreigd wordt en een diersoort bent. Je loopt maar door. Lemmingen weten hoe dat afloopt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten